هر آنچه باید در مورد مقایسه لپتاپ و کامپیوتر بدانید!

اگر شما قصد خرید یک رایانه را دارید قطعا در انتخاب اینکه یک کامپیوتر رومیزی بخرید یا یک لپتاپ دچار تردید شده اید. در زمان انتخاب رایانه مهمترین مسئله کارایی این سیستم برای شما است. شما اگر نیاز به حمل کردن دائم سیستم خود دارید قطعاً نمی توانید یک رایانه رومیزی بخرید. یا اینکه شما نیاز به پردازش های سنگین گرافیکی دارید یک لپتاپ نمی تواند جوابگوی نیاز شما باشد. در خرید رایانه باید موارد زیادی را مد نظر قرار دهید. در مقایسه لپتاپ و کامپیوتر نیاز است که جنبه های مختلف این دو سیستم را بررسی کنیم. نقاط ضعف و قوت این سیستم ها و نیاز ما مهم ترین عوامل موثر در انتخاب لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی است. در خرید این سیستم ها باید دقت بالایی به خرج داد زیرا به نسبت جز تجهیزات پر هزینه هستند و کیفیت خروجی کار ما به آن وابسته است.

مقایسه-لپتاپ-و-کامپیوتر-از-لحاظ-سخت-افزار

مقایسه لپتاپ و کامپیوتر از لحاظ سخت افزار

در مقایسه سخت افزار کامپیوتر با لپ تاپ مهمترین قسمت ها رم، پردازنده گرافیک،CPU و حافظه داخلی است. پردازنده مرکزی یا CPU، واحد محاسبات منطقی مهمترین قسمت یک رایانه می باشد. CPU یک کامپیوتر بسیار قوی تر از یک لپتاپ است. بنابراین خروجی رایانه های رومیزی بسیار با کیفیت تر از یک لپتاپ خواهد بود. پردازنده گرافیکی  در یک رایانه رومیزی از پردازنده لپ تاپ قوی تر است. همین دو مورد کمک می کند که افرادی که پردازش های منطقی سنگین و یا بازی هایی با گرافیک بالا قرار است انجام دهند بهتر است کامپیوتر را انتخاب کنند. کامپیوتر و لپتاپ در مورد مقایسه رم تفاوت خیلی زیادی با هم ندارند و هر دو به یک میزان می توانند از این ویژگی استفاده کنند. حافظه داخلی نیز در هر دو نوع سیستم یکسان است و برتری خاصی نسبت به هم ندارند. نوع کاربرد سیستم می تواند مشخص کند که برای هر فرد چه نوع سیستمی مناسب است. برای یک فرد که علاقه به گیم دارد کامپیوتر مناسب است. و برای یک دانشجو ک نیاز به پردازش های معمول دارد یک لپ تاپ قابل حمل گزینه بهتری است.

مقایسه نرم افزار

اگر بخواهیم لپتاپ و کامپیوتر را از لحاظ نرم افزاری با هم مقایسه کنیم باید بگوییم قدرت پردازش کامپیوتر ها به صورت محسوسی بسیار بیشتر از لپتاپ ها است. کامپیوترهای رومیزی قدرت بالایی در پردازش دارند و فن هایی بسیار قوی دارند که سیستم را به راحتی خنک می کند. این قدرت بالای کامپیوترها برای کارهایی مانند مدلسازی به صورت سه بعدی، ویرایش ویدئو،CAD، رندرینگ، پایگاه داده و … بسیار مناسب است. تعدادی از لپتاپ ها نمی توانند کارهای فشرده و سنگین انجام دهند. بنابراین اگر عملکرد برای شما حرف اول را می زند یک کامپیوتر رومیزی مناسب ترین انتخاب برای شما خواهد بود.

مقایسه-قیمت-لپ-تاپ-و-کامپیوتر

مقایسه قیمت لپ تاپ و کامپیوتر

لپتاپ ها و کامپیوترها دو سیستم مهمی هستند که شما می توانید برای انجام کارهای خود بنا بر حسب نیاز یکی را انتخاب کنید. لپتاپ ها از لحاظ قیمت بسیار مناسب تر هستند و یک گزینه کاملاً به صرفه برای خرید است. اگر شما قصد خرید یک کامپیوتر را دارید علاوه بر کیس که بخش اصلی کامپیوتر را تشکیل می دهد باید هزینه خرید موس، مانیتور، اسپیکر، کیبورد و … را بپردازید. بنابراین هزینه تمام شده یک کامپیوتر برای شما بسیار زیاد خواهد بود. در خرید کامپیوتر شما می توانید کیفیت و قیمت اجزای جانبی را مشخص کنید و در حد توان آن ها را تهیه کنید. در حال حاضر لپ تاپ های گیمینگی وارد بازار شده که قیمت بسیار بالایی دارد و می تواند از لحاظ عملکرد با کامپیوتر ها رقابت کند. ولی اگر شما نیاز به یک سیستم میان رده با هزینه متوسط دارید می توانید یک لپتاپ برای انجام کارهای شخصی خود خریداری کنید و از آن بهره ببرید. اگر توانایی خرید یک کامپیوتر را دارید و نیازی به حمل و نقل آن ندارید کامپیوتر های رومیزی میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

مقایسه باتری

کامپیوتر های رومیزی برای راه اندازی نیاز به برق مستقیم دارند و باتری در این سیستم ها یک نقش مکمل دارد. باتری لپ تاپ بسیار مهم است زیرا از مهم ترین ویژگی های یک لپ تاپ قابل حمل بودن آن است. این قابلیت در صورت ضعف باتری نیز از لپتاپ گرفته می شود و فرد ناچار است سیستم خود را به صورت مدام به برق متصل کند.

نقاط قوت و ضعف لپ تاپ ها

لپ تاپ ها قابل حمل هستند و برای افرادی که نیاز به جابجایی سیستم خود دارند بسیار مناسب هستند. مصرف انرژی لپ تاپ ها به دلیل جمع و جور بودن بسیار پایین است. از نکات منفی در مورد لپ تاپ ها ارتقاء محدود این سیستم ها است. لپ تاپ ها به دلیل امکان جابجایی که دارند بسیار در معرض ضربه خوردن هستند.

نقاط قوت و ضعف کامپیوترها

از جمله نقاط مثبت کامپیوترها این است که می توانید به صورت پیوسته آن را ارتقاء دهید. شما می توانید قطعات کیس را جدا جدا و متناسب با کاربرد خود بخرید و خود مونتاژ کنید. سیستم های کامپیوتری نسبت به یک لپتاپ ماندگاری بسیار بیشتری دارند. کارایی کامپیوتر ها نسبت به یک لپتاپ بیشتر است و طول عمر این سیستم ها از یک لپتاپ نیز بیشتر خواهد بود.

جمع بندی

برای خریداران سیستم های کامپیوتری و لپ تاپ انتخاب اینکه کدام بهتر است همیشه یک دغدغه بوده است. خرید اینگونه سیستم ها به دلیل هزینه های بالا باید با دقت انجام شود. بهتر است قبل از خرید تمام نکات مثبت و منفی یک سیستم را کامل بررسی کنید و سپس اقدام به خرید کنید. اگر شما یک گیمر، تدوینگر، یک مهندس داده و ماشین لرنینگ هستید و رفت و آمد زیادی ندارید بهتر است یک کامپیوتر رومیزی بخرید. اگر نیاز به یک سیستم با شرایط خوب ولی قابل حمل دارید در خرید یک لپتاپ مناسب با بودجه خود شک نکنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *