آموزش کالیبره کردن باتری گوشی

 شاید برای شما هم پیش آمده که موبایل یا تبلت تان دیر شارژ شود یا اصلا شارژ نشود. در این صورت به سراغ چک کردن شارژر، کابل و … می روید، اما به نظر آن ها سالم می آیند و احتمالا مشکل از کالیبره کردن باتری گوشی می باشد! در این مقاله به این موضوع و نحوه رفع آن می پردازیم.

چه زمانی نیاز به کالیبره کردن باتری گوشی داریم؟

قبل از هر اقدامی باید بفهمیم که چرا عملکرد باتری موبایل کاهش یافته است. اگر وضعیت باتری سالم به نظر می رسد یعنی خرابی در آن دیده نمی شود فعلا به تعویض باتری  فکر نکنید. اگر باتری موبایل یا تبلت شما قابل جدا کردن است آن را جدا نموده و با دقت وضعیت ظاهری آن را بررسی کنید. مواردی از قبیل برآمدگی و تورم یا سوراخ شدن و نشتی نشان از خرابی باتری هستند.

 اگر خرابی وجود نداشت، کالیبره کردن را مد نظر قرار دهید. کالیبره کردن باتری یعنی سیستم عامل اندروید در خواندن اطلاعات مربوط به شارژ باتری دچار اختلال می شود. به طور مثال: بر روی صفحه گوشی تان 100 درصد شارژ را می بینید در حالی که شارژ واقعی باتری برابر با 70 درصد است.

پیشنهاد ویژه: تعمیرات موبایل آیفون با بهترین قیمت توسط حرفه ای ترین کارشناسان در لادیز

بعضی وقت ها شارژ گوشی به یک حدی که می رسد، با سرعت زیادی شروع به کاهش می کند و گوشی خاموش می شود. به عبارتی اگر شارژ گوشی به 10 یا 15 درصد می رسد و ناگهان خاموش می شود، به این معنی است که ظرفیت قسمتی از باتری از بین رفته است. باتری ضعیف شده و باید فکری به حالش کنید.  

از طرفی در اکثر تبلت ها و گوشی های موبایل از باتری های لیتیوم یونی استفاده شده و هرچقدر که از عمر باتری شما می گذرد، توان نگهداری شارژ باتری نیز کاهش می یابد و باید با روش هایی توان از دست رفته را بازیابی کنید. پس توجه داشته باشید، زمانی اختلاف که در مقدار شارژ واقعی باتری شما و میزانی که نرم افزار گوشی نشان می دهد وجود داشته باشد، گوشی موبایل شما نیاز به کالیبره شدن دارد.

کالیبره کردن باتری گوشی چگونه است؟

کالیبره کردن گوشی بسیار کار ساده ای است و می توان آن را در خانه انجام داد و اگر مایل بودید به سراغ متخصص این کار بروید. سیستم عامل اندروید دارای یک ویژگی به نام (Battery Stats) می باشد. در حقیقت فایلی است در حافظه که باتری را در قالب یک فایل ذخیره می کند. این قابلیت ظرفیت باتری را در زمان پر یا خالی ماندن نشان می دهد.

در سیستم عامل اندروید گاهی این قابلیت دچار مشکل می‌شود و شروع به نمایش داده های اشتباه می کند. به عبارتی سبب می‌شود موبایل قبل از رسیدن به ۰ درصد خاموش شود. کالیبره کردن باتری به معنای تنظیم سیستم عامل اندرویدی برای اصلاح و صحت این اطلاعات است. حال که با مفهوم کالیبره کردن باتری آشنا شدیم در ادامه به چگونگی و روش های کالیبره کردن باتری گوشی می پردازیم.

نحوه-کالیبره-کردن-باتری

نحوه کالیبره کردن باتری

باتری موبایل یا تبلت را می توان به دو روش کالیبره کرد. روش اول تقریبا در تمام شرایط کاربرد دارد. روش دوم تنها در مواقعی قابل پیاده سازی است که سیستم عامل گوشی شما اندروید بوده و روت شده باشد:

کالیبره کردن بدون نیاز به روت

در مرحله اول شارژ گوشی خود را تمام کنید به طوری که گوشی خاموش شود. چند دقیقه بعد گوشی را روشن کنید و آن قدر از آن استفاده کنید تا دوباره خاموش شود. سپس  در وضعیت خاموش گوشی را به شارژ بزنید (توجه کنید که اگر گوشی پس از اتصال به شارژ روشن شد آن را دوباره خاموش کنید). بگذارید موبایل تان در وضعیت خاموش به شارژ 100 درصد برسد.

گوشی را از شارژر جدا و روشن کنید. زمانی که گوشی روشن شد در صد شارژ باتری را بررسی کنید اگر کمتر از 100 درصد بود شارژر را دوباره وصل کنید و اجازه دهید شارژ گوشی به 100 در صد برسد. بعد از شارژ کامل شارژر را از گوشی جدا کنید و آن را (Restart) کنید. عمل شارژ را چندین بار تکرار کنید تا شارژ به 100 درصد برسد. این روش، روشی کارآمد برای کالیبره کردن باتری گوشی و تبلت به حساب می آید. 

کالیبره کردن باتری ‌های روت شده

مراحل کالیبره کردن در دستگاه های روت شده تقریبا مشابه روش بالا است. شما باید مانند روش قبل عمل کنید و پس از آن اپلیکیشن (Battery Calibration) را دانلود کنید. توجه داشته باشید قبل از اجرای اپلیکیشن از 100 درصد بودن باتری گوشی اطمینان حاصل کنید. نرم افزار را اجرا کرده و روی (Battery Calibration) فشار دهید.

 پس از کالیبره شدن باتری از گوشی یا تبلت خود استفاده کنید تا شارژ دستگاه به طور کامل تمام شود و گوشی خاموش شود. در نهایت در حالت خاموش، گوشی را به شارژ بزنید تا زمانی که گوشی به طور کامل شارژ شود. حال مراحل کالیبراسیون تمام شده و می توانید از گوشی خود استفاده نمایید.

افزایش عملکرد باتری گوشی

 نکاتی در مورد کالیبره کردن باتری گوشی

  • حال این سوال پیش می آید که آیا کالیبره کردن گوشی هوشمند به روت بودن یا نبودن آن بستگی دارد یا خیر؟ باید به این نکته توجه کرد که کالیبره کردن باتری گوشی، هیچ ربطی به روت بودن یا نبودن موبایل ندارد. تنها روش های کالیبره برای گوشی روت شده و  گوشی روت نشده متفاوت است.
  • توجه داشته باشید که روند کالیبره کردن به طور منظم توصیه نمی‌شود. حتی زمانی که باتری موبایل شما کاملاً خالی شده و دیگر روشن نمی‌شود، باتری همچنان مقداری شارژ ذخیره دارد تا از آسیب دیدن سیستم جلوگیری کند. برای بهبود عملکرد سیستم اندروید، کالیبراسیون باتری گوشی را به طور متوسط سه ماه یک بار انجام دهید.
  • از طرفی تخلیه کامل شارژ باتری و از طرف دیگر بیش از حد شارژ شدن باتری هر دو برای گوشی موبایل مضر است. اما خبر خوب این است که شارژ باتری زمانی که به حد مجاز رسید این روند متوقف می‌شود حتی اگر گوشی موبایل شما روشن نباشد. پس در حین انجام عمل کالیبراسیون نگران  این مورد نباشید.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *